Kollan kautta 35 vuotta: Paikallisten ihmisten äänet esiin
Radio Ramona soi ympäri Rauman seutua työpaikoilla, kaupoissa, kodeissa ja autoissa. Jo vuodesta 1988 lähtien toiminut ja peräti viisi kertaa vuoden paikallisradioksi valittu Ramona on tärkeä osa raumalaista identiteettiä, sillä se tuo ennen kaikkea paikallisten ihmisten ja toimijoiden äänet esille.
– Ramonalla on takana kohta 34 vuotta radiotoimintaa. Kanava pyörii mainosmyynnin avulla ja näin ollen tärkeässä roolissa on hyvät suhteet paikallisiin yrityksiin. Meillä on pitkäaikaisia asiakkuuksia, kuten esimerkiksi KollanPojat, joiden kanssa teemme monipuolisesti erilaisia kampanjoita. Vuosikymmenien varrella on rakentunut vahva luottamus, että meidän kanssamme hommat hoituvat, toimittaja ja jääkiekkoselostaja Risto Leino taustoittaa.
Leino vastasi pitkään yhteistyöstä KollanPoikien kanssa, kunnes kävi haistelemassa muutaman vuoden ajan uusia tuulia kiinteistönvälitysalalla. Viimeiset neljä vuotta yhteistyö kollalaisten kanssa on ollut osa myyntipäällikkö Mikko Koistisen työnkuvaa.
– Kohderyhmämme ovat aikuiset ihmiset. Kuuntelijaluvut on nousseet viime vuodesta noin 20 prosenttia, mikä on todella iso määrä. Siihen kun otetaan mukaan nettikuuntelijat, niin tavoitamme noin 16 500 eri ihmistä viikossa. Viikkopeitto on radion puolella verrannollinen esimerkiksi lehtien levikkeihin, myyntipäällikkö Mikko Koistinen lisää.
KollanPojat on mainostanut Ramonan taajuuksilla jo vuosikymmeniä. Antti Leinonen muistelee yhteistyön alkaneen jo 1980-luvun lopulla.
– Kun paikalliset tekevät yhdessä, saadaan aikaan yhteistä hyvää laajalla skaalalla. Suunnitelmallisuus on iso osa radiomainontaa. Käymme jo hyvissä ajoin läpi tulevia kuukausia, kampanjoita ja sesonkituotteita yhdessä Annin ja Antin kanssa, Koistinen kertoo.
Keijupölyä ja kiekkomainoksia – Annin luovuus avaintekijä
Kuten muussakin mainonnassa, myös radiossa tulee pyrkiä erottautumaan positiivisella tavalla. Tässä tavoitteessa KollanPojat on kokeneiden radiomiesten mukaan jopa varsinainen edelläkävijä.
– KollanPoikien mainokset ovat hyvän mielen mainoksia, joissa on aina mukana jokin koukku, jonka avulla ne jäävät mieleen. Monesti asiakkaat kuvailevat haluamaansa mainostyyliä jo olemassa olevien pohjalta ja he nostavat usein KollanPojat esiin yhtenä esimerkkinä. Se kertoo mielestäni paljon mainosten onnistumisesta, Koistinen painottaa.
Näiden persoonallisten mainosten takana on Anni Kelhän luovuus. Koistinen ja Leino kehuvat Annin tapaa tuottaa ideoita. Kelhä on tuottanut äänimainoksia myös alueen muille toimijoille.
– Pääsääntöisesti meillä on isompi rooli kanavallamme pyörivien mainosten tuottamisessa, mutta KollanPojat on tässä yksi poikkeus. Anni nimittäin tekee itse paljon valmiita mainostekstejä. Hänellä on aina selvä visio esimerkiksi spiikkaajien äänistä ja äänitehosteista. Viime jouluna etsin mainokseen keijupölyä ja mietin, että miltähän se kuulostaa, Koistinen naurahtaa.
– Aikanaan teimme Lukon jääkiekko-otteluiden yhteyteen mainosta. Minulle tuli mieleen pyytää perhepiirin pieniä poikia höpöttelemään studioon. Leikkasin sitä tilkkutäkkiä, josta muodostui mainos. Siinä nousi esiin poikien sanomina jääkiekkotermistöä kuten pitkää kiekkoa, lämäriä, Lukkoa ja mestaruutta, Leino muistelee.
Reiluun kolmeen vuosikymmeneen mahtuu toinen toistaan toimivampia mainoksia. Näitä äänitiedostoja löytyy edelleen Ramonan arkistoista.
– Vanhoja mainoskantoja on ajettu jonkin verran kelanauhoilta digitaaliseen muotoon ja niitä on säilytetty niin sanotusti museointimielessä. Sieltä löytyy KollanPoikien mainoksia aina 80- ja 90-luvulta asti. Niitä tosin ei voi enää käyttää, kun nimi ja monet muut detaljit ovat matkan varrella muuttuneet, Leino hymyilee.
Leinon 50-vuotislahjaksi laatulukemista
Näiden kumppaneiden keskinäisen kanssakäymisen silmäkulmassa on mukana hyvää pilkettä. Leino remahtaa nauruun muistellessaan Kelhältä ja Leinoselta saamaansa 50-vuotislahjaa.
– Tulin tapaamaan heitä Kollaan ja sain kuulla, että minulle on varattu lahja. Hoidimme ensin mainosasiat, jonka jälkeen sain käteeni A4-kokoisen kirjekuoren. Katselin sitä hetken ja mietin, että pitäisikö tämä avata vasta kotona. Sain kuitenkin luvan avata sen heti ja sieltä paljastui lähes uudenveroinen vuoden 1967 miestenlehti Jallu, Leino nauraa.
– Se vetosi huumorintajuuni aivan täydellisesti. En ole mitään muuta lahjaa nauranut elämäni aikana niin paljon. Jallu oli löytynyt remontin yhteydessä heidän talonsa vintiltä sahanpurueristeiden joukosta. Lehti on edelleen hyvässä tallessa.
"Anni ja Antti ovat täydellinen esimerkki hyvästä perheyrityksestä ja siitä, miten pienestä voi rakentaa suurta."
Tällä kertaa ollaan vuorostaan KollanPoikien syntymäpäivän äärellä. Juhlavuosi on kuulunut Ramonan aalloilla aktiivisesti. Koistinen ja Leino toivat Kollaan 35-vuotissyntymäpäivien kunniaksi näyttävät onnittelukukat. Entä minkälaiset sanalliset syntymäpäiväonnittelut Radio Ramona haluaa Leinon ja Koistisen johdolla Kollaan jättää?
– Raumalaisittain se menisi jotenkin näin, että friski ja myöttäst tuult seuraavakki kolkyntviisvuat. Toivotamme onnea ja menestystä Annille ja Antille tällä yrittäjäntiellä, ja uskomme jopa tähän astista isompien kasvun vuosien olevan edessäpäin. Toivottavasti yhteistyömme jatkuu yhtä hyvänä ja lämpimänä kuin tähänkin mennessä, Leino sanoo,
– Paikallisradiona ainoa valttimme on paikallisuus ja alueen sitä kautta hyvin menestyvät yritykset. Anni ja Antti ovat täydellinen esimerkki hyvästä perheyrityksestä ja siitä, miten pienestä voi rakentaa suurta. He tekevät ja kehittävät asioita itse, eikä eivätkä odota, että joku muu tekee heidän puolestaan. Arvostan tällaista toimintaa suuresti, Koistinen lisää.
Radio Ramona on Raumalla ja sen lähikunnissa kuuluva paikallisradio, joka toimii taajuuksilla 93,3 MHz ja 97,3 MHz sekä netissä osoitteessa www.radioramona.fi