Anni Kelhä: ”Markkinoinnissa ei saada jäädä polkemaan paikalleen.”
KollanPoikien markkinointi on hyvällä tavalla massasta erottuvaa. Yrityksen sähköisissä kanavissa ja printtituotteissa seikkailee muun muassa sarjakuvahahmo Kollan Arska. Persoonallisen ja erottuvan näkyvyyden takaa löytyy ideanikkari Anni Kelhä.
Anni työskentelee pääsääntöisesti KollanPoikien toimistossa, joten häneen asiakkaat törmäävät myymälän puolella vain satunnaisesti.
– Minun osaltani asiakaspalvelu painottuu pääosin laskuihin liittyviin juttuihin. Toisin sanoen työskentelen sillä osastolla, joka ei näy suoraan tuossa myymälän puolella, Anni kertoo.
– Hoidan reskontran, eli minun käsieni kautta kulkee niin osto- kuin myyntilaskutkin. Työhöni kuuluu myös muu hallinnointi, kuten henkilöstöön liittyvät asiat.
Annin työn näkyvin osa onkin juuri markkinointi.
– Se toivottavasti näkyy mahdollisimman paljon ja hyvin. Olemme panostaneet markkinointiin. Etenkin alkuaikoina meillä oli selkeä tavoite näkyä laajalti, ja ennen kaikkea erottuvasti, Anni korostaa.
– On myös tärkeää keksiä koko ajan uusia juttuja ja tapoja tehdä markkinointia. Ei saa jäädä polkemaan paikalleen.
Hyvä palvelu parasta markkinointia
KollanPoikien slogan ”Puut ja pali muut” kertoo itsessään jo kaiken oleellisen. Kollasta löytyy lähes kaikkea mahdollista. Ja jos jotain ei löydy, se pyritään aina löytämään asiakkaalle.
– Meidäthän tunnetaan jo hyvin puutavarakauppana, mutta meiltä löytyy laajalti myös kaikkea muuta rakennustarviketta. Sisältö on vuosien saatossa toki muuttunut. Tällä hetkellä esimerkiksi levytavara on vallannut paljon markkinaosuutta, Anni pohtii.
– Myymälämme on monipuolistunut, ja monipuolistuu koko ajan. Meiltä löytyy esimerkiksi maalit, työkalut ja kiukaat. Pyrimme löytämään tuotteita, joiden hyvä laatu vastaa asiakkaidemme tarpeita ja vaatimuksia.
"Hyvin tehty työ on kuitenkin loppujen lopuksi sitä parasta markkinointia"
Luottamus rakentuukin hyvien tuotteiden ja tarvikkeiden sekä toimitusvarmuuden ympärille.
– Me hoidamme sen minkä lupaamme. Ja jos luvataan hankkia jotain, niin pidetään asiakas koko ajan tietoisena missä mennään. Olemme rehellisiä kauppiaita, meiltä ei esimerkiksi koskaan myydä kakkoslaatua priimana.
Hyvä palvelu kantaa ihmiseltä ihmiselle.
– Viimeksi tänään olen saanut kiitosta hyvästä palvelusta. Hyvin tehty työ on kuitenkin loppujen lopuksi sitä parasta markkinointia.
Paikallisuus yksi isoista luottamustekijöistä
Paikallinen asiakaspalvelija tuntee asiakkaansa. Kollassa on yli 30 vuoden kokemus paikallisten toimijoiden palveluksessa. Anni nostaakin tämän yhdeksi KollanPoikien vahvuuksista.
– Näen, että paikallisuuden arvo on korkealla, ja niin sen pitää ollakin. Meillä on todella pitkiä uskollisia asiakkuuksia. Asiakkaamme tuntevat meidät ja me tunnemme heidät, joten me myös tiedämme mitä he haluavat.
– Paikallisuus on myös yksi luottamustekijöistä. Paikallisen toimijan on oltava luotettava, muuten tie on kovin lyhyt.
"Asiakkaamme tuntevat meidät ja me tunnemme heidät."
Kun toimitaan yksityisesti, eikä osana ketjua, mahdollistaa se toiminnalle myös tietynlaista villiyttä ja vapautta.
– Se on iso etu. Kukaan ei tule sanomaan meille mistä voimme hankkia ja mitä, vaan hankimme juuri sitä mitä meidän asiakkaamme tarvitsevat, Anni hymyilee.
– Erikoisimpia asiakkaille toimitettuja tuotteita lienevät mato-onget ja kassakaapin kuljetuskärry. Ne eivät varsinaisesti ole rakennustarvikkeita, mutta asiakkaamme tarvitsivat sellaiset, joten me hankimme ne heille.
Luovuus kukkii myös pukuhuonetiloissa
Kun Antti Leinosta pyydettiin yrityksen jatkajaksi vuonna 2008, hyppäsi tuolloin myös Anni mukaan toimintaan.
– Tämä oli silloin minulle täysin uusi ala, joten muutos oli melko iso. Alun alkaen lähdin mukaan myyntipuolelle, mutta samalla perehdyin näihin taloushallinnon ja markkinoinnin asioihin.
– Numerot ovat tärkeitä, eihän mikään yritys pyöri ilman sitä puolta, mutta markkinointi on ehkä kaikkein lähimpänä minun sydäntäni. Siinä pääsee toteuttamaan itseään ja omaa luovuuttaan. Palautekin tulee välittömästi, että onko onnistunut vai ei.
Luovuutta on käytetty myös myymälä- ja sosiaalitilojen laajennusurakassa. Tosin sitä luovuutta ovat käyttäneet firman pojat, tarkemmin ottaen Juha-Matti Saario ja Aki Parviainen.
– He pääsivät valitsemaan pukuhuonetilojen värit. Ja kuinka ollakaan naisten pukuhuone on nyt sellainen vauvan vaaleanpunainen ja miesten pukuhuone puolestaan vauvan vaaleansininen. Pojat pääsivät toteuttamaan itseään, Anni nauraa.
Häränsilmiä ja hikoilua hyvässä porukassa
Vapaa-ajalla Annin löytää liikunnan parista. Hän käy ahkerasti salilla ja erilaisilla ryhmäliikuntatunneilla.
– Tykkään fyysisistä hikijumpista kuten TRX:stä, Kangoo Jumpsista, Astanga- ja Hot-joogasta. Jos vuorokaudessa olisi enemmän tunteja, niin urheilisin nykyistäkin enemmän.
– Ryhmätunneilla on niitä minun ihmisiäni. Viihdyn niissä porukoissa, sillä siellä on paljon kavereita ja ystäviä. Mehän järjestämme treffit siellä treeneissä.
"Olen ylpeä ja kiitollinen tästä meidän työporukasta."
Eniten vapaa-aikaa kuluu kuitenkin ampumaradalla. Pistooliammunnan pariin hän löysi tiensä pojan harrastuksen kautta.
– Pistooliammunta on rauhoittumista, itsensä kanssa olemista. Se pakottaa olemaan paikallaan, mikä on hyvää vastapainoa kaikelle muulle.
Annin puhelin pirahtaa soimaan. Asiakas kyselee laskusta, jonka Anni kertoo olevan tulossa. Vaikka Annia ei myymälässä juuri näy, pitää hän omalta osaltaan KollanPoikien rattaat pyörimässä.
- Kaiken takana on nainen, Anni naurahtaa.
- Olen ylpeä ja kiitollinen tästä meidän työporukasta. Hommat toimivat ja pystymme aina paikkaamaan toisiamme. Meillä on täällä hyvä meininki ja toivottavasti se välittyy myös asiakkaille.
Annin tavoitat puhelimitse numerosta 044 530 1346 ja sähköpostitse osoitteesta anni.kelha@kollanpojat.fi